فلنج

فلنج وسیله ای جهت اتصال لوله ها، شیرها، پمپ ها و سایر تجهیزات در یک سیستم لوله کشی است که دسترسی آسان برای تمیز کردن، بازرسی یا اصلاح را فراهم می کند. فلنج ها معمولاً جوشی یا پیچی هستند. اتصالات فلنجی با پیچ و مهره شامل دو فلنج با یک واشر بین آنها بوده که از آن برای اتصال استفاده می شود.

انواع اصلی فلنج مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی عبارتند از :

null
Socket Weld flange
null
Slip On flange
null
Welding Neck flange
null
Blind flange
null
Threaded flange
null
Lap Joint flange

مواد استفاده شده در ساخت فلنج
فلنج های لوله در تمام مواد مختلف مانند فولاد ضد زنگ، چدن، آلومینیوم، برنج، برنز، پلاستیک و غیره تولید می شوند اما بیشترین مواد مورد استفاده فولاد کربن فورج و دارای سطوح ماشینکاری شده است.

علاوه بر این، فلنج‌ها، مانند اتصالات و لوله‌ها، برای اهداف خاص، گاهی اوقات به صورت داخلی با لایه‌هایی از مواد با کیفیت کاملاً متفاوت پوشش دهی می شوند که به آنها «فلنج‌های آستردار» می گویند.

جنس فلنج اساساً در هنگام انتخاب لوله تنظیم می شود، در اغلب موارد فلنج از همان جنس لوله است.

اندازه و ابعاد فلنج ها
هر فلنج ASME B16.5 دارای تعدادی ابعاد استاندارد است. اگر یک نقشه‌کش در ژاپن یا یک تهیه‌کننده کار در کانادا یا یک لوله‌ساز در استرالیا در مورد فلنج گردن جوش NPS 6، کلاس 150، جدول 40 ASME B16.5 صحبت می‌کند، آنگاه روی فلنج می‌رود که در تصویر زیر نشان داده شده است. .

اگر فلنج سفارش داده شود، تامین کننده می خواهد کیفیت مواد را بداند. به عنوان مثال ASTM A105 یک فلنج فولادی کربنی آهنگری است، در حالی که A182 یک فلنج فولادی ضد زنگ آهنگری است. بنابراین در یک سفارش صحیح به یک تامین کننده باید استاندارد مورد نظر مشخص شود.

فلنج گردن جوش NPS 6، کلاس 150، جدول 40،
ASME B16.5 / ASTM A105

A – Ø192.1 | OD – Ø168.3 | L – Ø22.4 | ID – Ø154.1 | G – Ø215.9 | K – Ø241.3 | D – Ø279.4 | B – 25.4 | H – 88.9 | RF Height – 1.6

فلنج بالا دارای 8 سوراخ پیچ و مهره جوش 37.5 درجه (دایره قرمز) است. تمام ابعاد داده شده بر حسب میلی متر است. صورت برجسته (RF) نیازی به مشخص شدن ندارد، زیرا ASME B16.5، هر فلنج استاندارد با صورت برجسته ارائه می شود. فقط یک طرح متفاوت (رینگ نوع اتصال (RTJ)، صورت صاف (FF) و غیره، باید مشخص شود.

اتصالات فلنج پیچ – Bolted Flange connections
اتصال فلنج پیچ و مهره ای ترکیب پیچیده ای از عوامل متعدد (فلنج، پیچ، واشر، فرآیند، دما، فشار، متوسط) است. همه این عناصر مختلف به هم مرتبط هستند و برای رسیدن به یک نتیجه موفق به یکدیگر وابسته هستند.
قابلیت اطمینان اتصال فلنجی به شدت به کنترل شایسته فرآیند ساخت اتصال بستگی دارد.

اتصال فلنج پیچی معمولی

به نقل از کتاب جان اچ بیکفورد، “مقدمه ای بر طراحی و رفتار اتصالات پیچ و مهره ای”.
تمام نیروی گیره مهمی که اتصال را در کنار هم نگه می دارد – و بدون آن هیچ مفصلی وجود نخواهد داشت – توسط یک طراح خوب اتصال ایجاد نمی شود و یا قطعات با کیفیت بالا ایجاد نمی کنند. توسط مکانیک در محل کار و با استفاده از ابزار و روش ها و شرایط کاری که برای او فراهم کرده ایم ایجاد می شود. مونتاژ. بنابراین درک این فرآیند برای ما بسیار مهم است.

این صنعت چندین سال است که ماهیت حیاتی نصب و مونتاژ را تشخیص داده است.
در اروپا، تاکید بر حصول اطمینان از رعایت استانداردهای ساخت فلنج توسط تکنسین های آموزش دیده و معتبر انجام می شود و این امر منجر به انتشار استاندارد فنی اروپایی TS EN 1591 قسمت 4 شده است. این استاندارد برای تکنسین های پیچ و مهره و سرپرستان آنها قابل استفاده است. مهندسان مسئول، که اتصالات پیچی هر شکلی از سیستم های تحت فشار خدمات حیاتی را جداسازی، مونتاژ و مستحکم می کنند.

این استاندارد روشی را برای آموزش و ارزیابی تکنسین‌های درگیر در ساخت و شکستن اتصالات فلنج ارائه می‌کند و می‌تواند مشابه آموزش مورد نیاز برای جوشکاران درگیر در کار مخازن تحت فشار باشد. انتشار آن اهمیتی را که برای کنترل شایسته فرآیند ساخت اتصالات در حصول اطمینان از عملکرد بدون نشتی از فلنج قائل شده است، نشان می دهد.

واشر یکی از دلایل متعددی است که اتصال اتصال فلنج پیچ شده ممکن است نشت کند.
حتی زمانی که تمام اجزای پیچیده متصل به هم یک اتصال فلنج اتصال پیچی با هماهنگی کامل کار می کنند، تنها مهم ترین عاملی که منجر به موفقیت یا شکست اتصال فلنج پیچ شده می شود توجه به مراحل نصب و مونتاژ مناسب توسط شخصی است که واشر را نصب می کند. . اگر به درستی انجام شود، مونتاژ برای طول عمر مورد نظر بدون نشتی باقی می ماند.

فلنج های خاص منظوره :

null
Expander flange
null
Long Weld Neck flange
null
Orifice flange
null
Pad flange
null
Reducing flange
null
Nipo flange

اتصالات فلنجی در مقابل اتصالات جوشی

هیچ استانداردی وجود ندارد که تعیین کند آیا می توان از اتصالات فلنجی استفاده کرد یا خیر.

در یک کارخانه جدید، مرسوم است که اتصالات فلنج را به حداقل برسانند، زیرا برای اتصال دو قطعه لوله فقط یک جوش مورد نیاز است. این باعث صرفه جویی در هزینه های دو فلنج، واشر، پیچ گل میخ، جوش دوم، هزینه NDT برای جوش دوم و غیره می شود.

برخی از معایب دیگر اتصالات فلنجی..

هر اتصال فلنج ممکن است نشتی داشته باشد (برخی افراد ادعا می کنند که اتصال فلنج هرگز 100 درصد ضد نشتی نیست).
سیستم های لوله فلنجی به فضای بسیار بیشتری نیاز دارند (فقط به یک قفسه لوله فکر کنید).
عایق بندی سیستم های لوله فلنج دار گران تر است (کلاهک های فلنج مخصوص).

البته اتصالات فلنج مزایای زیادی دارد. چند نمونه..

یک خط جدید می تواند حاوی چندین قرقره لوله باشد و می تواند در یک کارگاه تولید شود.
این قرقره های لوله را می توان بدون نیاز به جوش در کارخانه مونتاژ کرد.
NDO (تست اشعه ایکس، هیدرولیک و غیره) در کارخانه ضروری نیست، زیرا این کار در کارگاه انجام شده است.
انجام بلست و رنگ آمیزی در کارخانه ضروری نیست، زیرا حتی این کار در یک کارگاه انجام شده است
(فقط آسیب های رنگ در حین نصب باید تعمیر شود).

مانند بسیاری از چیزها، هر چیزی جوانب مثبت و منفی خود را دارد

پس زمینه تصویر

منابع گسترده تامین کالای ما این امکان را فراهم کرده تا محصولات را به سرعت و کارآمد در هر کجا که نیاز باشد به مشتریان عرضه کنیم. روابطی که ما با برخی از کارخانه‌های پیشرو در سراسر جهان ایجاد کرده‌ایم به این معنی است که اگر چیزی در انبار نداریم، می‌توانیم آن را به سرعت تهیه کنیم و به شما تحویل دهیم.
شبکه ای از تولیدکنندگان ماهر که ما با آنها کار می کنیم در زمینه های خود متخصص هستند، به این معنی که می توانیم به محصولاتی که عرضه می کنیم اطمینان داشته باشیم و می دانیم که می توانیم به کیفیت و عملکرد آنها اعتماد کنیم.