سه راهی صاف و کاهش دهنده

هدف اصلی یک سه راهی ایجاد یک انشعاب 90 درجه از مسیر اصلی لوله است. استاندارد 2 احتمال وجود دارد، از طرف سه راهی برابر و سه راهی کاهش دهنده. سه راهی مساوی (یا سه راهی مستقیم) به این دلیل استفاده می شود که انشعاب به اندازه قطر لوله است. سه راهی کاهنده به دلیل قطر کوچکتر شاخه به عنوان لوله اجرا استفاده می شود.

 

ابعاد و استانداردها
وقتی در مورد سه راهی NPS 3 صحبت می کنیم، یک سه راهی مساوی یا مستقیم در نظر گرفته شده است. با یک سه راهی NPS 3 x 2 یک سه راهی کاهنده در نظر گرفته شده است. اگرچه، به طور رسمی یک سه راهی کاهش دهنده با 3 قطر، یعنی 3 x 3 x 2 (A x B x C) نشان داده می شود. اندازه گیری A و B مخفف Nominal Pipe Size of Run-Pipe، اندازه گیری C مخفف Nominal Pipe Size of Outlet است.

این نام گذاری در واقع اضافی است، اما از زمانی می آید که سه راهی ها در 3 انتهای مختلف قطر در دسترس بودند، مانند
4 x 3 x 2 (A x B x C). در این پیاده سازی البته لازم است 3 اندازه مختلف مشخص شود.
احتمالاً این نوع تی‌ها دیگر در دسترس نیستند. استفاده از سه راهی مساوی با یک کاهنده متحدالمرکز یا خارج از مرکز در حال حاضر روش معمول است.

یک سه راهی صاف یا مساوی برای تمام قطرهای معمولی موجود است.
سه راهی کاهش دهنده نیست، زیرا قطرهای زیادی تولید نمی شود یا نمی توان تولید کرد.
به عنوان مثال، سه راهی کاهش دهنده NPS 6 x 4 یک آیتم استاندارد برای اکثر تامین کنندگان است، اما یک سه راهی کاهش دهنده NPS 16 x 2 احتمالا توسط هیچ تامین کننده ای در دسترس نیست.
همچنین استفاده از سه راهی NPS 16 با خروجی NPS 2 مقرون به صرفه نیست. در چنین شرایطی از یک اتصال شاخه استفاده می شود یا یک اتصال شاخه ایجاد می شود.

سه راهی کراس
علاوه بر سه راهی های تعریف شده، ضربدرهای مستقیم و کاهنده وجود دارد. صلیب های مستقیم معمولاً اقلام موجودی هستند، اغلب به دست آوردن صلیب های کاهش دهنده دشوار است. من هرگز از آن سه راهی استفاده نکرده ام و در عمل ندیده ام، حداقل در صنایع پترو و شیمیایی. آنها در جاهایی که فضا محدود است، با کار بازنگری، در صنعت کشتیرانی و غیره استفاده خواهند شد.